شال و روسری و تحول پوشش سر در دوره های تاریخی ایران

شال و روسری و تاثیر آن در دیدگاه جامعه
۱۳۹۵-۱۱-۱۴
شال و روسری از عصر ماد ها تا به امروز
۱۳۹۵-۱۱-۱۴
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

روسری

پوشش سر و استفاده از روسری ، مقنعه، شال و چادر در تاریخ پوشاک ایران جایگاهی مهم اما شناخته دارد، زیرا جزوی از پوشاک ایرانی است و پوشاک نیز جزوی کوچک از فرهنگ ایران است. مطالبی که در این مقاله و مقالات مرتبط دیگر می خوانید، نشان دهنده نکاتی درباره پوششی ساده و ظاهراً معمولی است و اینکه از آن چه انواع بسیار و گوناگانی باقی مانده و موجود است؛ آن هم از جنس ها و طرح های مختلف با تزییناتی متنوع و رنگارنگ در برگیرنده انواع هنرها و در آمیخته با تفکر مردم هر منطقه می باشد. آنچه در زمان های مختلف در میان زنان و مردان رایج بوده، کلاه و دستاری ( روسری ، دستمال یا شال) است که در اندازه های گوناگون و به اشکال متفاوت که همواره با یکدیگر بوده اند؛ گاه کلاه کوچک و دستار (روسری، دستمال یا شال) بزرگ، گاه کلاه بزرگ و دستار (روسری، دستمال یا شال) ظریف، گاه هر دو بزرگ، گاه هر دو کوچک، گاه یکی از آن دو گویی دیگری را از سر بیرون می راند و گاهی نیز هر دو به گونه ای با هم کنار آمده اند تا سر را بپوشانند، محفوظ دارند، نشانه ای از عقاید صاحب آن باشند یا موقعیت سیاسی – اجتماعی او را نمودار سازند. تحقیق در زمینه فرهنگ جسمانی، بخشی از رشته انسان شناسی فرهنگی را تشکیل می دهد و گردآوری اشیاء از زمانها و مکانهای مختلف در یک منطقه فرهنگی، کاری است که متخصصان این رشته انجام داده و در بسیاری  از کتب و موزه ها به نمایش گذاشته اند.

شال و روسری

سر آدمی نماد و منشاء تحرک و نماینده روح و تفکر است و ارتباط بشر با ماوراء الطبیعه نیز از طریق روح و فکر انجام می گیرد که جایگاه آن، سر است. همان طور که با انتخاب و گزینش کلام می توان مقصود یا مفهومی را به دیگران القا کرد، بدون کلام نیز می توان مفهاهیمی را القا نمود. یکی از این روشهای بیان بدون کلام، پوششی است که انسان بر تن خود می کند. طبیعتاً آنچه بر سر (والاترین قسمت بدن)، از انواع مدل روسری ، مقنعه، شال و چادر می نهند بیشترین و مهمترین معنا را دارد: «پوشیدن جامه نیکو، که پوشش سر از مهمترین اجزای آن بوده است، پسندیده است» (سعید عریان – خسرو قبادان و ریدکی) بدین ترتیب نسان ایرانی هنر و خلاقیت، شخصیت، موقعیت و منزلت اجتماعی خویش را با پوششی که بر نهاده و گاه از سر دور ساخته ابراز کرده است. در داستانهای عامیانه نیز تغییر شخصیت و بینش جدید را با تغییر کلاه یا استفاده از کلاههای سحر آمیز نشان داده اند. از انواع موراد مانند فلز، نمد، پارچه، پشم، پوست، کاغذ و غیره با انواع تزئینات همچون کنده کاری، گلدوزی، جواهر کاری ترصیع و گل آرایی استفاده کرده اند تا موقعیت های متفاوت را نشان دهند. در ضمن فراموش نکنید که اولین حرف الفبای فارسی نیز کلاه بر سر دارد! در فرهنگ نفیسی، کلاه چنین تعریف شده است: «هرچیزی که از پارچه، پوست، نمد، زربفت و ترمه و جز آن سازند و جهت پوشش سر گذارند». در باره دستار و سربند و عصابه و هر چیز که مانند شال یاروسری دور سر پیچند. تاج و دیهیم و افسر، در امثال و حکم و لغت نامه دهخدا چنین آمده است که نشان می دهد: «کلاه وسیله ای همگانی بوده و ارتباط مستقیم با مرتبه و موقعیت اجتماعی مردمان داشته است». در لغت نامه دهخدا دذر باره تاج چنین آمده است: «تاج، کلاه جواهرنشانی است که سلاطین بر سر می گذاردند…». تاج، واژ ای فارسی باستان تاگه (taga) تلفظ می شده است. واژه تاج را عرب ها از ایرانیان به عاریت گرفتند. در تاریخ چنین مصبوط است که تازیان حیره نخستین بار تاج شاهی را در زمان هرمزد چهارم دیده اند، چنانکه ابولفرج اسفهانی و محمد بن جریر طبری نوشته اند: «هرمزد چهارم ساسانی در هنگام به تخت نشاندن نعمان سوم از ملوک حیره، که دست نشانده ساسانیان بود، تاجی بدو بخشید که شصت هزار درهم ارزش داشت و بدین سبب برخی از شعرای عرب که شصت هزار درهم ارزش داشت و بدین سبب برخی از شعرای عرب وی را ذوالتاج خواندند». البته قابل توجه است که درباره کلاه، عمامه، تاج، دستار ( روسری ، دستمال یا شال) به فراخور مطلب اشعاری در دیوان های شعرا بسیار دیده می شود. همراه دیجی شال در مقالات بعدی با چگونگی مسیر تحول پوشش سر در دوره های تاریخی ایران و انواع آن، بیشتر آشنا خواهید شد.   امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد . ضمنا انواع و اقسام مدل بستن شال یا مدل بستن روسری را میتوانید از وبسایت دیجی شال به صورت رایگان دانلود نمایید .

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
n
n

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *